1- Het is begonnen!

11 t/m 16 april 2016, geschreven door Thea

week1
Route bij verhaal 1

Het is begonnen!

Het aftellen is voorbij. Omdat mijn ‘vrij zijn’ al begin maart van start ging, was de aanloop naar het moment van vertrek op zich niet erg hectisch. Veel mensen nog even gedag gezegd, gezellige borrels/etentjes etc. geen stress rond tijd tekort dus. Hetzelfde geldt ook voor René, al werkte hij nog wel. Alle klus-, regel- en andere doe-dingen konden prima worden gepland en uitgevoerd, gelukkig hadden we geen tegenvallers bij de voorbereiding.

En hier zitten we dan, in Slovenië. Afgelopen maandag is de boot conform planning op transport gegaan.

transport_v2
Transport van de Sailabout

De meeste spullen van ons zijn in de boot meegegaan, dus was het inpakken van de handbagage een fluitje van een cent. Nog maar even thuis gegeten, want in het kader van ons ‘afscheidstournee’  hadden we de laatste we(e)k(en) al erg veel restaurants bezocht.

Begin van de avond de laatste schoonmaakklusjes gedaan, zodat de tijdelijke bewoner van ons huis in ieder geval in een redelijk schone woonomgeving terecht komt. Daarna onze auto’s gestald bij verschillende vrienden waarna we de trein naar Amsterdam hebben genomen. Ons vliegtuig zou dinsdagochtend om 7 uur van Schiphol vertrekken, 2 uur van te voren er zijn, dat red je niet met de trein uit Zwolle. Gelukkig hebben we een goed logeeradres in Amsterdam! (dank Lisa J).

Onze boot op weg naar Koper, en wij op weg naar Venetië. Daar waren we nog nooit geweest. Wisten ook niet echt wat te verwachten. Je hoort positieve verhalen, maar ook mensen die het afschuwelijk vinden. Druk, stinken, kitsch, en meer van dat. Afijn, eigen ervaring telt het zwaarst. Nou, onze conclusie: Wij vonden het erg leuk! Uiteraard zal mee hebben gespeeld dat onze reis nu echt begonnen is en de hele middag een lekker zonnetje zat ook niet tegen. Maar we vonden het de moeite waard (zie foto’s).

san-marco_v2
San Marco en Thea

Het was eigenlijk groter dan we dachten, en overal wel mooie doorkijkjes, leuke bruggen en oude gebouwen. Onze tip, ga niet in het hoogseizoen, en ga op een doordeweekse dag. We liepen op het San Marco plein zo de Basilik binnen en er was gewoon ruimte om rustig rond te lopen. De dag afgesloten met een biertje/wijntje in het café letterlijk om de hoek bij ons hotel,  waar we met flink wat Engelsen zagen hoe Manchester City  Paris Saint Germain uitgeschakelde in de Champions League .

Onze boot komt overigens eerder aan in Koper dan verwacht. De transporteur meldt dat ze toch door een tunnel kunnen waar aan gewerkt zou worden, nu wordt het dus woensdag. We besluiten de trein in de ochtend te nemen naar Triëst, zodat we eventueel woensdagmiddag al wat aan de boot kunnen klussen, en laten Venetië met een goed gevoel achter ons.

De treinreis en de daaropvolgende busreis naar Koper (een bus vol met Sloveense (huis)vrouwen!), verloopt voorspoedig. Leuk om door een onbekend landschap te reizen. We checken in in ons appartement voor 1 nacht, zo’n beetje de laatste nacht aan vaste wal het komende half jaar, en lopen daarna door naar de haven. Onze boot ligt keurig in het water. De transporteur is er nog, hij heeft alweer een lading (als in een boot) voor de terugreis op zijn wagen staan. De havenmeesteres heet ons van harte welkom, en we mogen kiezen wanneer we de mast geplaatst willen hebben. Vandaag kan, maar morgen ook, we moeten gewoon een gil geven wanneer we zover zijn. Dat is overigens nog wel een dingetje, zo’n mast van 13 meter weer op je boot zetten. Het is ook niet zo dat je dat dagelijks doet, best spannend dus.

mast-zetten_v2
Mast plaatsen
mast-tuigen_v2
Verstaging spannen

We besluiten dat toch meteen woensdagmiddag te doen, dan zijn we er maar ‘van af’. We krijgen goede hulp van de medewerker(s) van de haven. We hadden veel goede verhalen over deze haven gehoord, en wat denk je? Ze kloppen tot nu toe allemaal! Zeer vriendelijk, behulpzaam en flexibel. Ik zou bijna denken dat ze hier het concept klantgerichtheid zomaar in de praktijk toepassen, ipv het in wervende slogans en handboeken op te schrijven.

Overigens verdenk ik zowel de vrouw waarvan we het appartementje hebben gehuurd, als de havenmeesteres ervan dat ze mede betaald worden door het Sloveense Bureau van Toerisme. Zodra we ze zien beginnen ze wetenswaardigheden over het land te vertellen, en plaatsen die we  absoluut moeten bezoeken op te noemen. En dat zijn er nogal wat! Mooi om te zien dat ze zo trots zijn op hun land, maar we gaan toch richting Kroatië als de boot klaar is. Al was het alleen al omdat de kust van Slovenië maar enkele tientallen kilometers lang is. De rest heeft Italië ingepikt/gehouden, alsof zij geen kustlijn genoeg hebben…….

Donderdag krijgen we nog een tof bericht. Onze jongste dochter reed vandaag voor de eerste keer af voor haar rijbewijs. En ja hoor, geslaagd! Nog maar weer gefeliciteerd Mirthe, goeie prestatie!

Geen tegenvallers bij het optuigen en verder vaarklaar maken van de Sailabout, gelukkig maar. Toch besluiten we al vrij snel tot zondag te blijven. We willen het vakantiegevoel al wat ontwikkelen, en niet hele dagen bezig zijn met de voorbereiding. Af en toe een wandeling, een terrasje, je kent het wel… De haven is overigens perfect ingericht voor mensen met plannen zoals wij. Er komen dagelijks boten over de weg aan ook gloednieuwe die daar verder opgebouwd worden, en ook dagelijks worden boten uit het water gehaald om op transport te gaan. Klussen aan de boten is ook meer regel dan uitzondering. Dat schept een band.

Vandaag (zaterdag) begint het bij mij dan wel een beetje te kriebelen. Morgen voor het echie. Morgen varen we op eigen kiel naar Kroatië. Al is de tocht niet erg ver, het is het begin van onze zeilavonturen het komende half jaar.

zeilklaar_v2
Zeilklaar

Oh, voor wie er in is geïnteresseerd. Het is prima weer geweest de afgelopen dagen. Alleen donderdagochtend regen, verder veel zon en een temperatuur van een graadje of 20. Daar kunnen wij wel aan wennen.